Większość przedsiębiorców zdaje sobie obecnie sprawę z roli znaków towarowych, które pozwalają na odróżnienie ich towarów (usług) od towarów konkurentów. Znaki towarowe odgrywają doniosłą rolę w strategii budowania renomy i promocji towarów . Posiadanie znaku towarowego o odpowiedniej renomie podnosi wartość przedsiębiorstwa i daje przewagę nad konkurentami.
Na etapie wprowadzania towaru na rynek po raz pierwszy – znak towarowy promuje towar i ułatwia jego zaistnienie w świadomości odbiorców. Oryginalna, charakterystyczna postać znaku potrafi przykuć uwagę kupującego, zaciekawić i skłonić do zakupu towaru ( usługi ).
Brak ochrony znaku towarowego może spowodować konkretne szkody dla przedsiębiorcy zwłaszcza w sytuacji pojawienia się na rynku znaków identycznych lub podobnych. Takie działanie może uniemożliwić budowanie nowej marki lub też ograniczyć jej rozwój.
Do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy konieczne jest dokonanie zgłoszenia. Udzielana ochrona ograniczona jest do pewnego terytorium. W Polsce prawo ochronne udzielane jest na 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne okresy 10-letnie (bez ograniczeń ).